streda 29. januára 2014

Brusel

Slashov autoportrét
Gotika a rock = gothic rock. 
Radnica v noci. 
     Brusel (po francúzsky Bruxelles – po holandsky Brussel) leží na križovatke románskej a germánskej kultúry a aj architektúra potvrdzuje, že mesto často menilo stráž podľa toho, komu sa lepšie darilo v Európskych vojnách. Gotické Hlavné námestie s radnicou a okolité budovy vrátane Hard Rock Cafe potvrdzujú dominanciu tohto štýlu. Nazvime to gothic rock. Inak, priamo nad mojím stolom visel autoportrét Slasha – gitarista Guns N'Roses, a majú tam aj gitaru od Erica Claptona. Považoval som to za unikát, až kým kamarát nepostol fotku s Ericovou gitarou v Hard Rock v Londýne. Musel ich rozdávať ako noviny. Brusel je plný bezplatných novín v rôznych jazykoch, keďže k francúzštine a holandštine sa pridala aj angličtina ako jazyk Európskej Únie.

 
Gotické námestie. 
Ozajstný losos v centre Európy. 
Parlamentárium Európskeho parlamentu. 
      Chcel som vidieť Európsky parlament a tak sme sa tam s kamarátom vybrali. Na hlavnej stanici sme si kúpili niečo na jedenie. Za bagetu s lososom som dal 3,40 eur, ale bol v ňom riadny kus lososa. V Bratislave na hlavnej stanici predávajú lososovú bagetu, v ktorej ani nie je ryba len stopy rybacej pasty. Radšej zaplatím viac, ale aspoň dostanem to, čo som chcel. V Bruseli to tak chodí, len návšteva parlamentu je zadarmo. Ani sme si neuvedomili, že sme tam boli vyše dve hodiny. Stále sme mali čo pozerať. Autentické fotografie, nahrávky a dokumenty z histórie sveta od založenia Európskej Únie. Turecký vojaci útočiaci na Cyprus, „pražská jar“, Ján Pavol II bozkávajúci poľskú pôdu, Gagarin, ABBA, Bridget Bartod, ruský vojak vychutnávajúci si fast food v 90-tom, Steve Jobs vedľa svojho prvého počítača, ľudská reťaz pripomínajúca víťazstvo v druhej svetovej vojne, rodiny obetí teroristických útokov v Londýne v roku 2005, rady na chlieb v Rumunsku. Stráviť tam deň a človek môže ísť na skúšku z medzinárodných dejín alebo práva.

Jediné hlavné mesto, kde sa močí na verejnosti.
Manneken Pis a Šmolko, na verejnosti! 
      Neďaleko hlavného námestia je jedna z turistických atrakcií Bruselu – socha cikajúceho chlapčeka, Manneken Pis. Je vysoký len okolo 30 centimetrov, ale teší sa popularite. Domáci ho pri rôznych príležitostiach obliekajú, má asi 300 kostýmov. Vďaka Mannekenovi narazíte na močenie na verejnosti na každom kroku. 

Brazílsky Manneken
     Brazílsky Manneken pozýva na majstrovstvá sveta vo futbale 2014, Šmolko na pohľadnici v tej istej pozícii (len dúfam, že nie nad Šmolinkou). Neviem, či majú v noci kopu nasledovníkov z radov turistov, no centrum je čisté.  Ale je tam aj iný Brusel, všimol som si ho, keď som kráčal na autobus na letisko. Štvrť plná malých obchodíkov za jedno euro, stánkov s kebabom (tu to píšu kebap), robotník močiaci rovno uprostred staveniska neďaleko trhu, kde môžete zjednávať cenu už aj tak lacných handier. Brusel je atraktívny pre ľudí z francúzskych a holandských kolónii, ktorí nehovoria po anglicky.

Kvalitné pivo a čokoláda – len ich nekombinujte! 
                                         
Belgické pivo je radené medzi najlepšie na svete.V stredoveku ho varili mnísi, ktorí strážili tajný recept. Je tu plno malých, rodinných pivovarov. Priemerný obchod ponúka okolo 250 druhov, ale údajne je tam podnik, čo ich má vyše 2 000. Ďalšia delikatesa je čokoláda. Je to skoro umenie a diela najznámejších výrobcov držia v chladiacich boxoch. Chcel som obe skombinovať a objednal som si čokoládové pivo. Ako som očakával, nechutilo to dobre.

      Okrem piva a čokolády, uličky okolo Hlavného námestia lemujú malé reštaurácie, francúzske brasérie s malými stolíkmi, sviečkami, chlebom a maslom na červeno-bielom kockovanom obruse. Staré šansóny z reproduktorov dotvárajú atmosféru Paríža z 20-tych rokov. Je to však Brusel v 21 storočí. Sviečky dohárajú ako vyhasínajúca atmosféra vianočných trhov na začiatku januára. Môžete si však ešte dať vaflu so zmrzlinou v zime alebo Jagermeister so skúmavky. Všetko je naozaj skvele pripravené a tu som sa naučil neposudzovať jedlo len podľa výživnej hodnoty.

Ako Šmolkovia udržiavajú svoj rod?
Katedrála, ako Notre Dame.
   Brusel je rodisko mnohých rozprávkových postavičiek vrátane Šmolkov. Je tam niekde aj múzeum komiksov a neďaleko katedrály som našiel obchod. Katedrála je takmer identická s Notre Dame v Paríži. Lomený oblúk, gotická ružica a špicaté veže. Chrliče z Notre Damu robili spoločnosť Quasimodovi a tie Bruselské mohli požičať tváre Šmolkom. Je ich okolo 100 a každý predstavuje nejaké prídavné meno. Preto Hundroš vždy hundre. Našli ste sa v nejakom Šmolkovi?
      Bol som zvedavý, že ako zabezpečujú prežitie svojho rodu, keďže majú v dedine len dve ženy. Šmolinku a tú malú – ryšavú. Na toto tajomstvo som neprišiel, podobne ako som nevyliezol na vrch atómia a nenavštívil galériu. Nebolo času, lebo v Bruseli, ako v každom veľkomeste sa dá robiť veľa užitočných vecí.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára