nedeľa 20. októbra 2013

JARMOK


      Jarmok je niečo ako festival spojený so zábavným parkom. Na rozdiel od Oktoberfestu alebo podobných pivných festivalov sa jarmoky nezameriavajú na prezentáciu pivovarov. Cieľom jarmoku je; v skutočnosti jarmok nemá cieľ. Tradícia sa datuje do minulosti. Ľudia sa z času na čas schádzali a vymieňali, neskôr bohužiaľ obchodovali, svoje výrobky a užili si trocha zábavy. Tieto trhové stretnutia sa diali začiatkom jesene, po žatve, keď roľníci chceli predať časť úrody a nakúpiť zásoby na zimu. Dnes ich nahradili dodávatelia pre hypermarkety a podnikatelia, ale tradícia jarmokov – mestských trhov pretrvala. Jarmoky sa konajú v rôznych mestách počas celého roka, väčšinou spojené s nejakou udalosťou ako dni mesta alebo kresťanské sviatky. Aj levický jarmok sa pôvodne konal na Svätého Martina, len ho posunuli na polovicu októbra kvôli lepšiemu počasiu. Moji starí rodičia si pamätajú tradičné jarmoky, keď ešte ľudia predávali skutočné zvieratá. Dnes už úbohé koníky slúžia len ako atrakcia pre deti, ktoré si zrejme myslia, že je to nejaký jednorožec s odlomeným rohom alebo podobný tvor. Tu je niekoľko obrázkov a postrehov z tohtoročného jarmoku.
 
Dav predierajúci sa cez jarmok v jarmočné ráno. Na pravo je Levická radnica.
















Cesnak a čili paprika. 


     Niektorí stále predávajú doma vypestované potraviny a koreniny  - 100%  prírodné, bez konzervantov. Niečo podobné ako Whole Foods Market, reťazec kladúci do popredia prirodzené potraviny. Snažia sa ponúkať najvyššiu kvalitu bez umelých farbív, sladidiel, konzervantov a pod.  Whole Foods Market znamená niečo ako „trh s prirodzenými potravinami“.





Indiáni z Južnej Ameriky 
     Pochádzajú z Bolívie alebo Kolumbie, ako som sa dozvedel zo stručného rozhovoru. Sú celkom zhovorčiví - alebo radi, keď niekto hovorí po španielsky. Cestujú po celej Európe a páčia sa im slovenské dievčatá. Pri slove Kolumbia sa vynára asociácia so Shakirou a tak som zložil podobný kompliment Juhoameričankám. Indiáni hrajú svoje tradičné piesne a aj cover verzie známych hitov. Spýtal som sa,  či vie niečo od AC/DC, ktorých revival band hrala na jarmoku v sobotu večer. Musia ísť trocha do komercie.  Ale výrobky pochádzajú naozaj z južnej Ameriky. Aj keď to je pravda, autenticita sa stráca ich dostupnosťou v strednej Európe. Radšej by som to kúpil na úbočí Ánd.

Visiaci muž.
     Toho roku bola na jarmoku nová atrakcia – visiaci muž. Pravidlá sú jednoduché: človek zaplatí promotérovi 5 eur. Ak vydrží visieť na hrazde 1:50 min, vyhráva 50 eur. Ide o obyčajný voľný vis nadhmatom, ale nie je to také jednoduché. Promotér má dobre vyrátané koľko vydrží trénovaný jedinec, nieto ešte bežný človek. Chlapi padali dole ako hrušky s kŕčmi v predlaktí. Ja som vydržal 1:15 minúty. Svetový rekord v zhyboch za 1 min je 37. Našiel som kompletný zoznam rekordov v zhyboch, ale nič o vise.  Neviem koľko tento biznis chlapovi vynáša, ale treba uznať, že prišiel na spôsob ako zarobiť na úplne jednoduchej myšlienke. Minule som sa chalanmi v posilke rátal, že za celý život som urobil okolo 35 000 zhybov. Ale skúsiť na nich niečo zarobiť ma nenapadlo. Potvrdzuje to dve veci: športujem hlavne pre zdravie a promotér dobre vedel, že chlapi majú v povahe dokazovať si, kto je lepší. Zdravšie ako minúť 5 eur na medovinu....

Ostatné veci sú dobré známe, preto len stručne a obrazom.
V ponuke je veľa rôznych jarmočných špecialít, napríklad pečené mäso a klobása, zemiakové placky, kurčatá alebo celé grilované prasiatko.

Medové produkty sú veľmi populárne, hlavne medovina – podávaná horúca. Novinka je včelovina, zmes medovín, ktorá tento rok získala medzinárodné ocenenia.
Drevené riady. Možno nerobia dobrú reklamu životnej úrovni, ale určite je to prirodzenejšie ako narodiť sa s plastovou alebo striebornou lyžicou v ústach. 
Zbrane a sladkosti, nie najlepšie miesto viesť deti k mieru a zdravej výžive. 
Prečo sú labute najpopulárnejší kolotoč? Asi kôli Bohoušovi vo filme Dedičství...



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára